12:16

Można różnić się pozytywnie - pomysły na zajęcia z seniorami


16 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Tolerancji. Dzisiaj na temat akceptacji oraz tolerancji mówi się dużo, mimo to pewne krzywdzące stereotypy czy opinie wciąż nie tracą na popularności. W społeczeństwie nadal zauważyć można pewne uprzedzenia wobec konkretnych grup, narodowości, religii, które czasem wynikają z niewiedzy, a czasem z lęku przed innością. Tego dnia powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na zjawisko nietolerancji i zastanowić się nad tym, jak należy rozmawiać o różnicach tak, aby załagodzić konflikty, a nie je dodatkowo podsycać.


PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE

Grupa siada w okręgu. Pierwsza chętna osoba opisuje siebie jednym zdaniem, np. „Mam zielone oczy”, „Lubię zupę pomidorową”, „Pięknie śpiewam”. Jeśli w grupie znajdują się osoby również posiadające tę cechę – podnoszą rękę. Następnie siedząca obok osoba (zgodnie ze wskazówkami zegara) wymienia coś charakterystycznego dla siebie, lecz tym razem zgłaszają się osoby, do których opis nie pasuje. Zabawę powtarzamy, aż wszyscy uczestnicy zabiorą głos.


CZY ZNASZ TE SŁOWA?

Dopasuj terminy do podanych definicji.


HEJT, MOWA NIENAWIŚCI, TOLERANCJA, DYSKRYMINACJA


______________ - gorsze traktowanie (m.in. ograniczanie praw) poszczególnych osób lub całych grup społecznych ze względu na rasę, narodowość, wyznanie, płeć

______________ - wyrozumiałość i szacunek w stosunku do odmiennych poglądów wynikających np. z wiary, narodowości, tradycji itd.

______________ - publiczne wygłaszanie krzywdzących opinii na temat konkretnej grupy społecznej (np. mniejszości narodowych) oraz nawoływanie do nienawiści wobec niej na podstawie własnych uprzedzeń

______________ - obraźliwa wypowiedź zamieszczona w Internecie, mająca na celu wyłącznie sprawienie komuś przykrości


Stwórz definicję poniższych terminów.


AKCEPTACJA - …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... ….......


KRYTYKA - …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... ….......


KSENOFOBIA - …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... ….......


ALTRUIZM - …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... …....... ….......


QUIZ - CZY JESTEŚ OTWARTY NA INNYCH?

Udziel odpowiedzi na dziesięć pytań. Swoje punkty zapisz później w poniższej tabeli.


    1. Czy zdarzyło Ci się otwarcie skrytykować czyjś gust? – TAK/NIE
    2. Czy kolor skóry ma dla Ciebie znaczenie w kontaktach towarzyskich? – TAK/NIE
    3. Czy potrzebujesz dużo czasu, żeby wyrobić sobie o kimś opinię? – TAK/NIE
    4. Czy według Ciebie żaden ze stereotypów nie ma przełożenia na rzeczywistość? – TAK/NIE
    5. Czy zdarza Ci się oceniać drugą osobę po jej wyborach czytelniczych? – TAK/NIE
    6. Czy uważasz, że istnieją zawody, w których sprawdzi się tylko jedna płeć? – TAK/NIE
    7. Czy słysząc słowo „bibliotekarz” wyobrażasz sobie osobę o określonym wyglądzie i usposobieniu? – TAK/NIE
    8. Czy jesteś przekonany, że są książki, które nigdy nie powinny zostać wydane? – TAK/NIE
    9. Czy z góry skreślasz kogoś, kto wyznaje inną religię niż Ty? – TAK/NIE
    10. Czy uważasz, że rozmowa z osobami o zupełnie innych poglądach może być wartościowa? – TAK/NIE


Punktacja:
  1. Tak – 0, Nie – 1
  2. Tak – 0, Nie – 1
  3. Tak – 1, Nie – 0
  4. Tak – 1, Nie – 0
  5. Tak – 0, Nie – 1
  6. Tak – 0, Nie – 1
  7. Tak – 0, Nie – 1
  8. Tak – 0, Nie – 1
  9. Tak – 0, Nie – 1
  10. Tak – 1, Nie – 0

Wyniki:

0-5 pkt. - Jesteś osobą, która sceptycznie podchodzi do odmienności, lubisz podążać utartymi ścieżkami i potrzebujesz więcej czasu, aby przekonać się do osób o innych poglądach. Wolisz otaczać się ludźmi podobnymi do Ciebie i zdecydowanie łatwiej nawiązujesz z nimi kontakt.

6-10 pkt. - Jesteś osobą, która potrafi spojrzeć na każdy problem z różnych perspektyw. Różnice światopoglądowe są dla Ciebie zachętą do podjęcia dialogu, ponieważ uważasz, że dzięki takim rozmowom możesz dowiedzieć się czegoś nowego o otaczającym Cię świecie.


 ROZMOWA NA TEMAT ANKIETY

Podliczcie wszystkie punkty i podzielcie się nimi z resztą grupy. Zastanówcie się, skąd mogą wynikać różnice w Waszych poglądach. Omówcie sytuacje, które przychodziły Wam do głowy, kiedy czytaliście pytania. Czy uważacie, że od każdej reguły są wyjątki? Czy jednak, że w pewnych sprawach należy zawsze twardo obstawać przy swoim? 


RÓŻNI, CHOĆ RÓWNI

Potrzebne materiały
  • brystol A3
  • klej
  • nożyczki
  • farby
  • pędzle
  • kredki


Wydrukujcie grafikę lub narysujcie kulę ziemską. Umieśćcie ją na środku arkusza A3. Pomalujcie dłonie na wybrane przez Was kolory – im większa różnorodność, tym lepiej. Każdy uczestnik zajęć kolejno odbija swoją dłoń dookoła planety w ten sposób, by palce skierowane były na zewnątrz, a dolna część dłoni znajdowała się przy obrazku globu.  


Zachęcamy do skorzystania z naszych pomysłów!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Filia nr 25 , Blogger