12:00

Smerfastycznie! - scenariusz zajęć, SORO

1. Czytanie fragmentu książki M. Konopnickiej „O krasnoludkach i o sierotce Marysi”


Czy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie.
Naród wielce osobliwy.
Drobny - niby ziarnka w bani:
Jeśli które z was nie wierzy,
Niech zapyta starej niani.
W górach, w jamach, pod kamykiem,
Na zapiecku czy w komorze

Siedzą sobie Krasnoludki
W byle jakiej mysiej norze.
Pod kominem czy pod progiem -
Wszędzie ich napotkać można:
Czasem który za kucharkę
Poobraca pieczeń z rożna…
Czasem skwarków porwie z rynki
Albo liźnie cukru nieco
I pozbiera okruszynki,
Co ze stołu w obiad zlecą.
Czasem w stajni z bicza trzaśnie,
Koniom spląta długie grzywy,
Czasem dzieciom prawi baśnie…
Istne cuda! Istne dziwy!

Gdzie chce - wejdzie, co chce - zrobi,
Jak cień chyżo, jak cień cicho,
Nie odżegnać się od niego,
Takie sprytne małe licho!
Zresztą myślcie, jako chcecie,
Czy kto chwali, czy kto gani,
Krasnoludki są na świecie!
Spytajcie się tylko niani.


2. Czy znacie smerfy?


Nauczyciel prosi dzieci o opisanie smerfów: jak wyglądają, gdzie mieszkają, czym są, co jedzą, czym się zajmują itd. Informuje, że 25 czerwca smerfy obchodzą swoje święto (Światowy Dzień Smerfa).


3. Jak nazywa się ten smerf?


Na podstawie charakterystycznych elementów dzieci ustalają, jak mają na imię smerfy przedstawione na planszy.



(od lewej) Łasuch, Pracuś, Laluś, Papa Smerf, Ważniak, Smerfetka


4. Język smerfów

Nauczyciel odczytuje zdania. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jakie słowa kryją się pod smerfnymi powiedzonkami.
  • A mało smerfowało! (A mało brakowało)
  • To nie wyprawa, a prawdziwa smerfastrofa! (Prawdziwa katastrofa)
  • Co tu się smerfuje?! (Co tu się dzieje?!)
  • Już czuję, że mam smerfną skórkę. (Gęsią skórkę)
  • Smerfnijmy okiem do środka! (Rzućmy okiem)
  • Wszędzie smerfnie, ale w domu najsmerfniej! (Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej)
  • Ja muszę najpierw smerfnąć oddech! (Złapać oddech)
  • Smerfastycznie! (Fantastycznie)
  • Smerfuj się kto może! (Ratuj się kto może)
  • Wszystkie nasze zapasy ktoś smerfnął! (Ukradł)

5. Gdzie podziały się smerfy?

Zadanie dzieci polega na odnalezieniu 10 smerfów, które schowały się przed Gargamelem w swojej wiosce. Gdzie ukryli się Papa Smerf oraz Smerfetka?




6. Praca plastyczna – domki smerfów


Materiały:
  • ołówek
  • cyrkiel
  • linijka
  • nożyczki
  • klej
  • arkusz A3 w kolorze zielonym
  • blok kolorowy techniczny a4
  • blok biały techniczny a4


Instrukcja:





Na kolorowej kartce z bloku technicznego rysujemy koło o średnicy ok. 20 cm. Wycinamy je. Zaznaczamy środek ołówkiem i prowadzimy do niego pojedynczą kreskę. Przecinamy wzdłuż linii.


Z białego papieru wycinamy małe kółeczka. Naklejamy je na niebieskie koło – będzie to dach domku.



Nasuwamy na siebie boki dużego koła wzdłuż nacięcia. Podklejamy, tworząc tym samym stożek.



Z białego papieru wycinamy pasek o wysokości 12 cm. Sklejamy ze sobą jego krótsze boki, aby powstał walec. To będą ściany domku.


Potrzebujemy jeszcze drzwi. Możemy je wyciąć lub narysować. Na „ściany” kładziemy dach.

Domek jest gotowy! Ustawiamy nasze domki na zielonym arkuszu i tworzymy wspólnie wioskę smerfów.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 Filia nr 25 , Blogger